۱۳۸۸/۱۱/۰۹

نامه سرگشاده جبهه مشارکت به صادق لاریجانی در خصوص اعدامها

نامه سرگشاده جبهه مشارکت به صادق لاریجانی در خصوص اعدامها


.
ادامه راه سبز«اجرس»: جبهه مشارکت در نامه ای سرگشاده خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در خصوص اجرای حکم اعدام آرش رحمان پور و علی زمانی انتقادات را مطرح کرد و از جمله پرسید : اين افراد که طبق قرائن چند ماه قبل از انتخابات دستگير شده اند با چه منطقی در دادگاه حوادث انتخابات شرکت داده شده اند؟ و اعترافات انها چه ارتباطی با انتخابات داشته است؟

به گزارش جرس، متن کامل این نامه بدین شرح است:


جناب آقای لاريجانی رييس محترم قوه قضاییه

با سلام

خبر اعدام 2 تن از زندانيان با اتهام مجاربه موجی از حيرت و تعجب در ميان شهروندان ايرانی را برانگِیخت و در زمانی که فضای سياسی ملتهب کشور اميدوار به زدودن ابرهای تيره نفرت و کينه می شد اين اقدام شائبه اثرپذيری دستگاه قضا را از تندروانی که ثابت کرده اند به هيج وجه خواهان آرامش فضای سياسی کشور نيستند، تقويت کرد.

دستگاه قضا که به خاطر رفتارهای شبهه ناک و غیر قانونی خود در برخورد با نيروهای سياسی خوشنام و خدوم که به ناحق و ظالمانه پس از انتخابات اخير بازداشت و زندانی شده اند سخت در مظان اتهام سياسی کاری و خروج از دايره عدل و انصاف قرار گرفته است اينک با صدور احکام شبهه ناک اعدام برای 9 تن و اجرای عجولانه آن برای2 تن دیگر بيش از پيش مورد سوال واقع خواهد شد.

حکم اعدام برای هر کسی که صادر شود مايه تاسف است فارغ از اينکه شخص مجرم واقعا مستحق چنين مجازاتی باشد یا خير ، و ما بدون اينکه ذره ای قرابت فکری يا عملی با اين افراد داشته باشيم امروز نگران آن هستيم که قوه قضاييه تحت تاثير تريبونهايی که هر روز و شب فرمان خونريزی و اعدام بيشتر صادر مي کنند قرار گيرد.

شما نيک می دانيد که حکم اعدام تنها حکمی است که در صورت اجرا غير قابل جبران است و لذا قانونگذار عامدانه با طراحی بوروکراسی طولانی از صدور حکم تا اجرای آن کوشيده است تا امکان خطا در صدور چنين حکمی را به حد اقل کاهش دهد و لذا اجرای عجولانه حکم اعدام آقايان رحمانی پور و علی زمانی جای سوال و ابهام فراوان دارد.

به هر حال اينک که اين جوانان طبعا با توشيح جنابعالی اعدام شده اند لازم است برای روشن شدن اذهان عمومی که سخت ملتهب است و بخصوص طرفداران انقلاب اسلامی که چنين رفتاری را با اساس انقلاب مغاير می دانند جهت تنوير افکار عمومی و زدودن شائبه های موجود و خنثی کردن تبليغاتی که اساس نظام را هدف قرار داده است و بيش از همه حيثيت خود قوه قضاييه را در معرض خطر قرار داده است به سوالات فراوانی که ايجاد شده است و ما بخشی از انها را بازگو می کنيم پاسخ دهيد تا چنانچه صدور و اجرای اين احکام منطبق بر قانون و عادلانه بوده است آرامش به فضای سياسی باز گردد و چنانچه معلوم شود خدای ناخواسته اين احکام نادرست بوده است از هم اکنون مشخص نماييد چه کسی مسوليت این فاجعه را خواهد پذيرفت تا ديگر نيازی به تشکيل کميته های ويژه نظير جنايت کهريزک نباشيم.

1- آن افراد در چه زمانی دستگير شده اند؟و علت دستگيری انها چه بوده است؟

2-اين افراد که طبق قرائن چند ماه قبل از انتخابات دستگير شده اند با چه منطقی در دادگاه حوادث انتخابات شرکت داده شده اند؟ و اعترافات انها چه ارتباطی با انتخابات داشته است؟

3- نحوه اخذ اعترافات از آنها چگونه بوده است؟و غیر از اعترافات چه مدارک مستند و محکمه پسندی در اثبات جرائم انها وجود دارد؟

4-آيا مراحل قانونی دادرسی عادلانه در مورد انها رعايت شده است؟ آيا به وکيل تعيينی دسترسی داشته اند؟آيا وکيل انها توانسته است با آنها ملاقات کند؟ آيا فرصت کافی برای مطالعه پرونده به متهمان و وکلای انها داده شده است؟

5-ايا ادعای موجود در مورد فريب متهمان توسط بازجويان و وعده سبک شدن حکم در صورت ارائه اعترافات ساختگی صحت دارد؟و اگر چنين باشد آيا اساس چنين دادگاهی مخدوش نمی باشد؟

6-آيا اعتراف در دادگاه نمايشی با کارگردانی متهم اصلی جنايت کهريزک که خود مسئولان جديد قضايي از معترضين اصلی آن بوده اند می تواند به عنوان مبنايي برای صدور چنين احکام سنگينی قرار گيرد؟

7-آيا حد اقل رافت اسلامی در مورد اين متهمان و خانواده آنهايعنی امکان برگزاری آخرين ديدار آنها قبل از اجرای حکم فراهم شده است؟

جناب اقای لاريجانی

اين سوالات و شايد دهها سوال ديگر که بی پاسخ مانده ، سبب شده است که افکار عمومی صدور و اجرای جنين احکامی را امری سياسی و بدون منطق حقوقی و خدای ناکرده تحت فشارهای سياسی و به منظور ايجاد رعب تلقی کنند .

جناب اقای لاريجانی

ما شائبه آنرا داريم که در صدور و اجرای اين احکام اصول متعدد قانون اساسی و از جمله اصول168 و 32،35،38،165 ِو بسياری از مواد آيين دادرسی کیفری يکسره ناديده گرفته شده است و عدم پاسخکويی به اين ابهامات سبب خسارات غير قابل جبران برای کشور و نظام خواهد شد.

من انچه شرط بلاغ است با تو می گويم
تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال

جبهه مشارکت ایران اسلامی 10 بهمن 1388

اربعین آیت الله العظمي منتظری در قم برگزار شد - ويدئو

اربعین آیت الله العظمي منتظری در قم برگزار شد

. ادامه راه سبز«ارس»: چهل روز از درگذشت رهبر معنوی جنبش عدالت طلب و آزادی خواه سبز ایران گذشت، مردی که عمر با برکتش یکسره تلاش برای احقاق حقوق یک انسان ها بود. آیت الله العظمی منتظری آنگاهی که فرد دوم کشور بود، در راه آزادی و کرامت انسان عطای حکومت را به لقایش بخشید تا تاریخ به بزرگی و عظمتش به ستایش بنشیند.

گرچه او را به حصر انداختند اما هرگز دیوارها نتوانستند که اندیشه اش را به بند بکشند. سالها پس از حصر او میلیونها تن در خیابانهای ابران او را فریاد می زدند و مرجع واقعی خود می دانستند و عجیب آنکه بسیاری از اینها خاطره ای کمرنگ هم از آیت الله در یاد نداشتند اما سخن و پیامش را شنیده بودند و فریاد می زدند.

به گزارش ندای سبز آزادی، همزمان با چهلمین روز رحلت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) که در آستانه اربعین حضرت امام حسین(ع) برگزار شد، حال و هوای دیگری در شهر قم حاکم شده بود. علی‌رغم مشکلات عدیده اطلاع‌رسانی و عدم همراهی رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشور، هزاران تن از مردم قدرشناس و فهیم شهر مقدس قم و دیگر شهرها جهت شرکت در مراسم در دفتر و بیت فقیه عالیقدر حضور یافتند و با متانت و سکوت ، جلسه بزرگداشت آغاز شد.

حضور چشمگیر مردم باعث شد که دفتر مملو از جمعیت شود و پس از آن کوچه منتهی به بیت توسط اعضای دفتر فرش شد وای با این حال تعدادی در بلوار شهید محمد منتظری و تعدادی کنار رودخانه حضور یافته بودند.

در این مراسم ، علاوه بر قرائت قرآن ، گوشه هایی از اندیشه ها و دیدگاه های آیت الله منتظری توسط مجری قرائت و در بین مراسم چند بار صدای فقیه عالیقدر با موضوعات لزوم امر به معروف و نهی از منکر ، لزوم آزادی زندانیان سیاسی، سفارش امام علی (ع) به مالک اشتر درباره رعایت حقوق انسانها با هر ایده و اعتقادی و شعارهای اول انقلاب از بلندگو پخش شد و مردمی که چهل روز بود صدای او را نشنیده بودند، تحت تاثیر قرار گرفته بودند.

سخنران این مراسم، حجه الاسلام دکتر ادیب عضو هیأت علمی دانشگاه مفید بود که به فضایل اخلاقی و مبارزاتی آیت الله منتظری اشاره داشت. وی آیت الله منتظری را یار عسرت و تنهایی و غربت آیت الله خمینی دانست. وی کسانی را که پس از پیروزی و پایان سختی‌ها خود را انقلابی قلمداد کردند فرصت‌طلب خواند و از کسانی که از به عمق زحمات آیت الله منتظری برای ترویج مرجعیت امام خمینی و حفظ جان و یاری ایشان در فرایند انقلاب اطلاعی ندارند خواست که نه تنها خاطرات آیت الله منتظری بلکه به خاطرات دیگران مراجعه کنند تا حوادث تاریخی برایشان آشکار گردد. وی ضمن اشاره به شکنجه‌های آیت الله منتظری و شهید محمد منتظری توسط ساواک به شجاعت و استقامت ایشان در قبل و پس از انقلاب پرداخت.

در حاشیه مراسم:

1- روز قبل از مراسم نمایندگانی از اداره اطلاعات قم و فرمانداری با احمد منتظری دیدار کرده بودند. آنها درخواست عدم تشنج کرده بودند که احمد منتظری از آنها درخواست کردند که نیروهای خودسر را کنترل کنند.

2- نیروهای امنیتی قم از برپایی چادر و سقف بر روی کوچه منتهی به دفتر به دلیل این که امکان آتش سوزی دارد! جلوگیری کردند.

3- نیروهای امنیتی و انتظامی قم به صورت چشمگیر تمامی مبادی منتهی به مراسم را کنترل می‌کردند و از تجمع مردم در خیابان جلوگیری کرده و به طور وسیع فیلم‌برداری می‌کردند.

4- نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی، بسیج و انصار در برخی مکان‌های متعلق به سپاه و بسیج در اطراف محل مراسم مستقر شده بودند و تعداد زیادی از آنها در اطراف مکان برگزاری تجمع کرده بودند اما متانت و هوشمندی برگزار کنندگان و مردم عزادار سوژه‌ای به دست آنها نداد.

5- تعدادی از دانشجویان و جوانان شرکت‌کننده در مراسم بازداشت شدند که تا لحظه تهیه این خبر دو تن از آنها آزاد شدند و از وضعیت دیگران اطلاعی در دست نیست.

6- قبل از آغاز مراسم و پایان آن پیام و سفارش احمد منتظری مبنی بر حفظ آرامش و سکوت و متانت قرائت شد، که با این درخواست تجمع نیروهای لباس شخصی و انصار حزب الله کاملا خلع سلاح شده و محل را ترک کردند و امکان فتنه‌گری توسط آنها نبود.

7- تعدادی از شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی و سیاسی که در این مراسم حضور یافتند و ما مطلع شدیم: آیت الله العظمی صانعی، آیت الله العظمی مدنی تبریزی، آیت الله امینی، آیت الله محقق داماد، آیت الله بیات زنجانی ، آیت الله جواد فاضل لنکرانی، آیت الله مروارید، آیت الله گرامی، آیت الله صادقی تهرانی و بیوت آیات عظام صافی گلپایگانی، سیستانی، شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، وحیدی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و آقایان عبدالله نوری، کرباسچی، سراج الدین موسوی، حجتی، اشرفی اصفهانی، هاشمی نژاد، ابراهیمی، مهندس بدیعی، مهندس طاهری، خانم اعظم طالقانی و جمعی از اعضای دفتر حضرت امام خمینی در جماران.

بازار نجف آباد تعطیل شد



گفتنی است روز گذشته به مناسبت فرا رسیدن چهلم آیت الله العظمی منتظری بازار شهر نجف آباد تعطیل شد. بازاریان این شهر در کنار سایر مردم در مراسم چهلم این مرجع بزرگ تقلید صبح و بعدازظهر حضور به هم رساندند.مردم شهر برغم محدودیتهای اعمال شده مراسم سوگواری مرجع خود را در اندوه فراوان برگزار کردند. خبرهای رسیده از نجف آباد حاکی است که بر سر در مغازه ها پلاکاردها و پارچه هایی از تمثال آیت الله نصب شده بود.

قايل ذكر است در این مراسم ها که با تدابیر شدید نیروهای نظامی و امنیتی برگزار شد تعداد از شهروندان نیز دستگیر شدند.

مصاحبه كروبي با فایننشال تایمز: ایرانیان نمی پذیرند چیزی به آنها دیکته شود

کروبی در گفتگو با فایننشال تایمز:
ایرانیان نمی پذیرند چیزی به آنها دیکته شود


. ادامه راه سبز«ارس»: مهدی کروبی در گفتگو با فاینشنال تایمز می گوید که قطعا در راهپیمایی 22 بهمن شرکت خواهد کرد و می افزاید: ایرانیان نمی پذیرند که چیزی به آنها دیکته شود؛ممکن است مدتی تحمل کنند اما یکباره منفجر می شوند.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

مهدی کروبی روحانی اصلاح طلبی است که پیشینه درازی از مبارزه علیه حکومت پیشین ایران را در کارنامه خود دارد. افزون بر این از بعد از انقلاب نیز پست های مهمی همچون ریاست پارلمان را بر عهده داشته است. وی در انتخابات ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ ریاست جمهوری از محمود احمدی نژاد شکست خورد. در هر دو دوره کروبی مدعی تقلبی بود که باعث روی کار آمدن رییس جمهوری بنیادگرا شد. از زمان انتخابات پر مناقشه اخیر در ماه ژوئن (خرداد) مهدی کروبی در جایگاه یکی از رهبران اپوزیسیون قرار گرفته است. نجمه بزرگمهر – خبرنگار فایننشال تایمز مستقر در تهران – با کروبی در روز دوشنبه ۲۵ ژانویه (۵ بهمن ماه) در منزل او گفتگویی ترتیب داد. متن تصحیح شده [ادیت شده] این گفتگو در زیر می آید:

فایننشال تایمز: رژیم ایران قرار است سی و یکمین سالگرد انقلاب را به زودی [ ۱ فوریه = ۱۲ بهمن] جشن بگیرد. آیا می شود کمی از نقش خود در انقلاب بگویید؟

کروبی: پدر من از هواداران جنبش رهایی بخش ملی [ یک حزب ملی – مذهبی ] بود و به لحاظ سیاسی هم فعالیت داشت. او یک روحانی بود و زمانی که در جنبش آزادی بخش ملی اختلافاتی بروز کرد طبیعتا از آیت الله ابوالقاسم کاشانی حمایت کرد. چنین بود که من از دوران کودکی و در منزل با سیاست انس گرفتم و به مبارزه با حکومت پهلوی ملحق شدم. وقتی به حوزه علمیه قم پیوستم در زمره شاگردان آیت الله خمینی [بنیانگذار جمهوری اسلامی] در آمدم و به شیوه ای باورنکردنی جذب ایشان شدم و در امور و نگرش های مذهبی حامی ایشان شدم. امام خمینی رهبری اعتراض سیاسی علیه محمد رضا شاه را در سال ۱۹۶۲ [۱۳۴۰ ] بدست گرفت و من هم مصمم شدم که فعالانه به ایشان کمک کنم. این تا زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹ ادامه یافت. طی این مدت من ۹ بار زندانی شدم که مجموع آن ۶ سال می شود. یکسال به گنبد کاووس [ شمال غرب ایران] تبعید شدم و به مدت دو یا سه سال در جاهای مختلف زندگی مخفیانه ای داشتم. من حتا مجبور شدم در سال ۱۹۶۶ [ ۱۳۴۴ ] بطور غیرقانونی و برای گریز از فشارهای رژیم به مدت ۵ ماه به عراق بروم در حالی که فاقد گذرنامه [پاسپورت] بودم. این اولین و آخرین سفر خارجی من پیش از انقلاب بود.

چه احساسی به شما دست می دهد وقتی مخالفان تان خواهان اعدام شما یا زندانی کردن شما در اوین می شوند؛ همان زندانی که پیش از انقلاب در آن بودید؟

کروبی: احساسات متفاوتی دارم. یکی احساس تاسف است. احساس تاسف می کنم از دیدن اینکه کسانی که اکنون در زندان هستند فرزندان انقلاب هستند و سالها زندان را در دوره شاه در کارنامه دارند. آنها سالیانی را به جمهوری اسلامی خدمت کرده اند. از این در عجبم که برای این انقلاب چه رخ داده است؟ قرار بود که سایه خود را بگستراند و حتا مخالفان را جذب کند. قرار نبود که گردش [سیکل] انقلاب چنان سخت شود که حتا فرزندان خود را تحمل نکند. این مرا ناراحت می کند. به اصلاحی معتقدم که معنای آن همان جمهوری اسلامی بود که در انقلاب وعده داده بودیم. من متعهد به تدارک استقلال، آزادی و ایجاد جمهوری اسلامی. ما قول داده بودیم که به حقوق مردم احترام بگذاریم و به آنها آزادی دهیم. گفته بودیم اگر مخالفان مان متوسل به سلاح گرم و توطئه نشوند می توانند آزادانه عقاید خود را ابراز کنند و از حکومت انتقاد کنند. این قول ها و وعده ها واقعا دچار آسیب شده اند.

اما مخالفان شما می گویند که هدف این اقدامات سرنگونی رژیم است.

کروبی: انقلاب دیگر نمی خواهیم و به دنبال سرنگونی حکومت هم نیستیم. ما در پی جمهوری اسلامی واقعی هستیم، همانی که به مردم مان قولش را داده بودیم که با رأی ۹۸ درصدی مردم [در رفراندوم سال ۱۹۷۹ = ۱۳۵۹ ] مورد تصویب مردم قرار گرفت. شما می توانید جمهوریت را در اسلام و اسلام را در جمهوریت بیابید. من جوانی و زندگی و انگیزه ام را در راه این عقیده گذاشتم. اگر روزی جمهوری اسلامی از من گرفته شود احساس تهی بودن می کنم. انسان نمی تواند عمری را در راهی بگذارد اما نتیجه آن وقت هدر دادن وقت باشد. بنابراین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اصل هستند. البته این به معنای نفی نقاط ضعف و کم و کاستی ها نیست.

چه شد که فرزندان جامعه اسلامی که آن را تاسیس کردند اکنون متهم به تلاش برای تضعیف [یا تخریب] آن می شوند؟

کروبی: به این دلیل که نه بخش اسلامی ِ جمهوری اسلامی مورد عنایت شایسته قرار گرفته و نه بخش جمهوری آن. جمهوریت مستلزم انتخابات آزاد است که در آن معیار باید رأی مردم باشد. به عبارت دیگر، مردم حرف آخر را می زنند [یا تصمیم نهایی را مردم می گیرند]. جمهوری اسلامی یعنی اینکه نهادهای دولتی و نظامی نباید در فرایند انتخابات و در جهت آسیب رساندن به بخش جمهوری ِحکومت دخالت کنند، کاری که امروز دارد انجام می شود. از سوی دیگر، اسلامیت نظام هم آسیب دیده است. یعنی اسلام به شیوه ای بسیار خرافاتی در بحث ها مطرح می شود در حالی که خرافات و باورهای خرافی نیز ترویج و منتشر می شود. اسلام منحصر به نماز و روزه نیست. احترام به مردم و نه تحقیر آنها و رعایت حقوق شان از جمله بخش های مهم اسلام است تا به جای دفع هواداران آنها را جذب کند. ما می گوییم فضای سیاسی ایجاد شده که از یکسو در حال تضعیف جمهوریت است چرا که به رأی مردم باور ندارد و در حال تضعیف اسلام است.

آنها چگونه این قدر قوی می شوند و به قدرت دست می اندازند؟

کروبی: بطور خلاصه، برخی مراکز قدرت به آنها در کنترل برخی مراکز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کمک می کنند. آنها که به یک اسلام سفت و سخت باور دارند اکنون در قدرت اند و باورهای خود را به جمهوریت نظام نیز تسری داده اند. اینکه چگونه اینها چنین می کنند مجال دیگری می طلبد. برخی اقدامات ناپخته می توانست در دهه اول انقلاب – دوره ای که به آن می بالیم – برای ایجاد یک سیستم جدید که غیر از سیستم فاسد شاه و در تلاش برای جنگ با عراق بود توجیه داشته باشد. اما همان دوران امام خمینی معتقد بود که نیروهای امنیتی در صورتی که برای مصادره سلاح وارد خانه مخالفین می شوند نباید مثلا به دنبال مواد مخدر باشند. اکنون اما آلبوم های خانوادگی هم در امان نیست. امام خمینی معتقد بود که برخی اقدامات نامربوط در عرصه سیاست خارجی، موضوعات قضایی و مالی مثل مصادره اموال مردم باید پس از یک برهه خاصی متوقف شود.

شما چقدر شخص احمدی نژاد را مسبب آشفتگی های سیاسی اخیر می دانید؟

کروبی: هم شخص احمدی نژاد و هم جریان های سیاسی حامی او در بسط این مشکلات بسیار دخیل اند. قطعا آقای احمدی نژاد تنها نیست. گروهی پشت سر اوست که نفوذ فراوانی بر او دارند. گروهی که با او کار می کند نه چپ است نه راست. چپ گرایان و راست گرایان سنتی در عین دوستی به رقابت می پردازند. اما این جریان به چنین رابطه ای باور ندارد.

آیا شما احمدی نژاد و حامیان او را یک خطر برای جمهوری اسلامی می دانید؟

کروبی: خطر نه به آن معنا که دست در دست قدرت های خارجی دارند. منظورم این نیست بلکه باید ثابت شود. اما خانه نشین کردن [یا حاشیه نشین کردن] احزاب و گروه ها، افکار، دانشجویان، دانشگاهیان و روحانیان اصلاح طلب واقعا نگران کننده است. نگاه کنید ببینید با روحانیان ارشد، مطبوعات، دانشجویان و زندانیان چگونه برخورد می شود.

آیا شما نگران هستید که چنین رفتارهایی منجر به فروپاشی جمهوری اسلامی شود؟

کروبی: این رفتارها آسیب هایی وارد کرده است و ضربات بیشتری خواهد زد اما منجر به فروپاشی نخواهد شد. بر این باورم که جمهوری اسلامی ریشه های قوی دارد. درست است که نظام مخالفانی دارد اما ریشه های اسلام، انقلاب و جمهوری اسلامی عمیق است. همچنین معتقدم که بسیاری از مراکز قدرت مانند نهادهای سیاسی، غیر سیاسی و مذهبی وجود دارند که نمی توانند مانع جریان رادیکالیسم شوند. بسیاری از روحانیان ارشد از این وضعیت نگران اند. زمانی که آسیب های جدی وارد می شود آنها تحمل نمی کنند. آنها قطعا ممانعت می کنند.

آیا فکر می کنید دولت احمدی نژاد بتواند چهار سال خود را به پایان برساند؟ آیا احتمال کنار زدن او وجود دارد؟

کروبی: وقتی چنین نظراتی در ۴ سال اول دولت احمدی نژاد هم افتاد من موافق نبودم و اصرار داشتم که او باید دوره خود را به اتمام برساند. این اتفاق هم افتاد. با عنایت به مشکلات سیاسی و اقتصادی داخلی افزون بر سیاست خارجی مناقشه برانگیز، شخصا معتقدم که او نمی تواند دوره ۴ ساله خود را به اتمام برساند. ببینید او چگونه کشور را اداره می کند. او دیروز [۱۷ ژانویه = ۲۷ دی ماه] بودجه را به مجلس برد که خیلی دیر بود. می خواهم بگویم که از نقطه نظر فرهنگی، سیاست خارجی، اقتصادی، مدیریتی و امنیتی، دولت مشکلات جدی دارد. با عنایت به تمام این موارد فکر می کنم دولت ۴ سال دوام نیاورد.

اعتراضات خیابانی علیه دولت چقدر به تردید شما برای بقای آن افزود؟

کروبی: این یکی از مشکلات است. دولت قادر نبود که واکنش معقولی بروز دهد، انتخابات سالمی برگزار کند و گروهی را تشکیل دهد برای مطالعه اعتراضات مربوط به انتخابات. اگر دولت دوراندیش بود این مشکلات خلق نمی شد.

آیا میانه روهای دو جناح برای نجات جمهوری اسلامی به یکدیگر نزدیک شده اند؟ و آیا آنها معتقدند که یکی از راه حل ها کنار زدن دولت است؟

کروبی: این هفته آقای هاشمی رفسنجانی [رییس جمهور سابق] یکبار دیگر گفت که نیروهای میانه روی دو جناح باید گردهم آیند و راه حلی بیابند. او به درستی گفت که بهترین فردی که می تواند به این امر کمک کند رهبری است. با او موافقم. نیروهای دو جناح که خواهان نظام اسلامی هستند زمانی به هم ملحق خواهند شد که خدای ناکرده ببینند انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی در خطر است. این به زودی اتفاق خواهد افتاد.

چقدر زود؟

کروبی: نمی دانم چقدر طول بکشد اما فکر می کنم خیلی طول نخواهد کشید. به برخی شاخص ها نگاه کنید: تورم، رکود اقتصادی، تعطیلی مراکز اقتصادی به ویژه واحدهای صنعتی که با ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ درصدی کار می کنند، افزایش بیکاری، خط فقر ۷۰۰ هزار تومانی که به معنای فقر بالای ۴۰ درصد است. تداوم این وضعیت مشکل ساز خواهد بود. دولت نمی تواند با تمام این مشکلات دست و پنجه نرم کند و ظرفیت آن را هم ندارد. نگاه کنید چند مرتبه دولت وزرای کشور و اقتصاد خود را تغییر داد.

اگر همانگونه که شما می گویید گردهمایی نیروهای میانه رو در اینده نزدیک انجام شود رویه شما چه خواهد بود؟ آیا بر این پافشاری می ورزید که احمدی نژاد باید برود؟ یا شما سازش می کنید و مشروعیت به این دولت می دهید؟

کروبی: بسته به این است که چه مباحث و گزینه هایی طرح شود. یک گزینه تجدید سازمان هیات دولت [کابینه] است که به واسطه آن نه تمام اعضا بلکه آنهایی که کارامدی ندارند تغییر یابند و مداخلات [رییس جمهور] در امور وزرا قطع گردد. آقای احمدی نژاد هر روز یک چیزی می گوید و برای کشور مشکل ساز می شود. آنچه من دنبال آن هستم یک دولت کارامد است. اما با شناختی که از این آدم دارم می دانم که تغییر رفتار نخواهد داد.

بنابراین شما دولت را پذیرفته اید و از موضع پیشین خود عقب نشینی کرده اید که این دولت مشروع نیست؟

کروبی: هر آنچه که در مورد انتخابات گفتم هنوز در جای خود معتبر است و تکرار می کنم که این یک انتخابات سالم نبود. اما واقعیت این است که مجلس به او رأی داد و او هم سوگند یاد کرد. اما به شما اطمینان می دهم که همین نمایندگانی که در غیاب ۲ هزار اصلاح طلب و رد صلاحیت شدن آنها از سوی شورای نگهبان پیروز انتخابات شدند اگر برخی احتیاط کاری ها و برخی ملاحظات را کنار بگذارند در عرض یک ماه احمدی نژاد را کنار می زنند.

قبلا می گفتید که این دولت نامشروع و غیر قانونی است. اکنون می خواهید هیات دولت [کابینه] را کارامدتر جلوه دهید یا اینکه احمدی نژاد را محدود کنید؟

کروبی: آنچه من گفتم این است که اگر یک گروهی با هم نشینند – که سوال شما بود – آنها تصمیم خواهند گرفت که احمدی نژاد باید بماند یا برود. من نمی توانم از جانب خودم تصمیم بگیرم که چه اتفاقی برای او رخ خواهد داد. اگر اکثریتی در این نشست بگوید که او باید بماند اما تغییر رفتار دهد نمی توانم مخالفت کنم. اما شخصا می گویم این فرد ظرفیت ادامه ۴ سال کار را ندارد. درآمدهای نفتی ایران در دوران او حدود ۳۵۰ میلیارد دلار بود که درآمدی استثنایی بود.

آنچه شما می گویید شبیه آن چیزی است که اقایان خاتمی و هاشمی اخیرا گفتند. آیا این بدین معناست که رهبران اپوزیسیون تصمیم گرفته اند به دلیل اینکه آینده جمهوری اسلامی را در خطر می بینند از در مصالحه در آیند؟

کروبی: دیدگاه شخصی من این است که دولت ظرفیت ندارد و رای مردم را نیز با خود ندارد. اما این دولتی است که ما با آن مشکل داریم. فکر می کنم دولت باید برود اما اگر دیگران نه بگویند من نمی توانم بر آنها فشار وارد کنم. مشکلات کشور بدتر خواهد شد و هیچ چاره ای [برای رژیم] باقی نخواهد ماند جز یافتن راه حل. اما واقعیت این است که هیچ اخباری هنوز وجود ندارد که طرف دیگر دنبال راه حل باشد. طرف مقابل هنوز فکر می کند که حوادث پس از انتخابات «اغتشاش» بود. آنها معتقدند امور در حال بازگشت به روال معمول خود است و این به اصطلاح اغتشاش در حال فروکش کردن است.

همانگونه که گفتم این موضع پیشین شما نیست که دولت باید تغییراتی ایجاد کند؟

کروبی: من قبلا چه گفتم؟ جمهوری اسلامی باید برود؟

نه. اما شما دولت را به رسمیت نمی شناختید. اکنون می گویید او در پارلمان سوگند یاد کرده است.

کروبی: شما می گویید راه حل چیست و من می گویم راه حل تنها با من نیست. ما ابتدا باید همدیگر را بپذیریم که با هم بنشینیم و صحبت کنیم.

تمام مولفه هایی که شما ذکر کردید در مورد اینکه دولت نمی تواند ۴ سال دیگر به کار خود ادامه دهد در همان ۴ سال اول نیز وجود داشت. دفعه قبل نیز جان به در برد. چرا دولت نباید این بار ۴ سال خود را به پایان برساند؟

کروبی: شما بدنی قوی دارید اما در پی حوادث و بیماری ها ضعیف می شود. جمهوری اسلامی طی ۴ – ۵ سال ریاست جمهوری احمدی نژاد هزینه های بسیاری پرداخت کرده است. توانایی دیگری ندارد. آنچه در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۵ و دو انتخابات پارلمانی پیشین نیز رخ داد. اما خشم پایمال شده و سرکوب شده این بار به صورت انفجار خود را نشان داد. این چیزها یک شبه رخ نمی دهد. درآمدهای عظیم نفتی تا کنون پوشش خوبی بوده است. اکنون معوقه های بانک ها به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. این همچون یک بدن قوی می ماند که می تواند سختی ها را تا یک مدت کوتاهی تحمل کند. بدن اکنون ضعیف است.

تظاهرکنندگان در اعتراضات خیابانی خود در ابتدا و پس از انتخابات احمدی نژاد را هدف می گرفتند. اما همانگونه که می دانید پس از مدتی کل نظام و رهبری هدف اعتراضات و شعارهای مردم قرار گرفتند. مردم اکنون خواهان یک دولت سکولار هستند. شما چه فکر می کنید؟

کروبی: فکر می کنم این شعارها ۱۰۰ درصد اشتباه بود و حاصلی نخواهد داشت. من حتی به این شعارها بدبین هستم و نمی دانم که آیا به راستی از سوی جوانان احساسی و ناپخته سر داده شد یا از سوی مراکز [قدرت] خاص که سعی می کردند مردم را عصبانی کنند تا بهانه برای سرکوب آنها بیابند. شعارهای ما در چارچوب نظام و قانون اساسی هستند. قانون اساسی ما نقطه ضعف هایی دارد اما ظرفیت های [دموکراتیک] فراوانی هم دارد.

چرا به هواداران خود نمی گویید که این شعارها را ندهند؟

کروبی: به آنها می گویم. گروه معدودی از مردم شعار دادند «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران». دیدید که چگونه از سوی طرف مقابل مورد سوء تفسیر قرار گرفت. برخی عقلا بر این اعتقادند که شعارها باید باید این گونه می بود:« هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران».

متحدان شما دستگیر شده اند. دفتر کار و روزنامه شما تعطیل شد. تصمیم شما در حال حاضر چیست؟

کروبی: تا جایی که امکان داشته باشد ادامه داده ام و میدهم. اما احساس ناراحتی می کنم که بسیاری از دوستانم در زندان هستند. احساس سرخوردگی می کنم که جمهوری اسلامی به نقطه ای رسیده که وزرا، وکلا، معاونان رییس جمهور، معاونان وزرا، مقام های دولتی و روزنامه نگاران را دستگیر می کند. اینها سالها به انقلاب خدمت کرده اند و در دوران شاه در زندان بودند. در مورد محدودیت برای من هم، احساس می کنم که تحت حبس نیمه خانگی هستم. سیاست دولت پرداخت هزینه برای حبس خانگی ِ رسمی ِ من نیست. اما در حال حاضر هر گاه دیداری در جایی دارم گروهی از بسیجیان برای بر هم ریختن دیدارهایم حضور می یابند. من بیانیه هایی دادم و دیدارهایی با خانواده های زندانیان سیاسی داشتم. تا حدی کار می کنم. اما این محدودیت ها در پشت رادیکالیزه شدن شعارهاست که با آن موافق نیستم. فشار زیاد نتایجی هم خواهد داشت. وقتی به مردم آسیب می زنید آنها هم شعارهای رادیکال می دهند.

آیا شما نگران نیستید که الان که می گویید شعارهای مردم اشتباه بود شکاف میان شما و مردم بیشتر شود؟

کروبی: من از مردم حمایت می کنم و نمی خواهم آنها را بفریبم. به مردم می گویم که ما اصلاح می خواهیم و به آزادی شما معتقدیم. من بارها گفته ام که مردم رهبر خود هستند. بارها گفته ام که ما جنبش را هدایت نمی کنیم. مردم به نحوه برخورد با خودشان اعتراض دارند. آنها احساس تحقیر می کنند. ایرانیان نمی پذیرند که چیزی به آنها دیکته شود. ممکن است مدتی تحمل کنند اما یکباره منفجر می شوند. مهمترین مولفه موفقیت امام خمینی این بود که مردم را محترم می شمرد و به رأی آنها احترام می گذاشت. بله، مردم جلوتر از من هستند. جلوتر بودن یعنی اینکه مصمم تر هستند و آمده تر برای دستیابی به حقوق شان بدون هیچ گونه تمنای شخصی. نگاه کنید ببینید چگونه زنان معترض قربانی می شوند. موافقت یا مخالفت من با رژیم تاثیری بر مردم ندارد. رژیم باید عاقل باشد و راه حلی بیابد و موانع را بردارد تا مانع رادیکالیزه شدن بعدی شود. مردم در صورتی که تقاضاهایشان برآورده شود و اگر مباحث سیاسی را در مطبوعات برگزار کنند رویکرد مثبتی در پیش خواهند گرفت.

آیا فکر می کنید که مردم اکنون خواهان سرنگونی [تغییر] رژیم هستند؟

کروبی: اکثریت مردم خواهان تغییر رژیم نیستند. در واقع، هر کسی که نگران آینده این کشور است به دنبال تغییر رژیم نمی رود چرا که مشخص نیست که از درون آن چه چیزی بیرون می آید. اگر به خاطر رهبری فوق العاده استثنایی امام خمینی نبود خدا می داند با انقلاب ۱۳۵۷ چه بر سر ایران می آمد. باید از نظام حمایت کنیم و جمهوری اسلامی که ما وعده آن را داده بودیم باید به واقعیت تبدیل شود. در آن صورت، اکثریت مردم نیز خوشحال خواهند شد. ما باید بنشینیم و ببینیم که شکاف ها کجاست و آن را تصحیح و ترمیم کنیم.

اما مخالفان شما می گویند این عمل به معنای سرنگونی نظام است.

کروبی: آنها به اشتباه می گویند که ایالات متحده و انگلیس از ما حمایت می کنند پس ما به خطا می رویم. و اینکه بی بی سی از ما حمایت می کند. بی بی سی همین کار را در انقلاب ۵۷ هم کرد[حمایت از انقلاب]. نه ما خواهان تغییر رژیم هستیم و نه مخالفان. ما مخالف انحصار، دیکتاتوری و کوته فکری هستیم که اسلام را بی اعتبار می سازد.

آیا آقای موسوی را بطور مرتب می بینید؟

کروبی: بله. ما بطور منظم با هم دیدار داریم و تبادل نظر می کنیم.

آیا شما سیاست ها را تعدیل می کنید؟

کروبی: بله و نه. آقای موسوی و همراهان شان دیدگاه های خاصی دارند. همین نگاه در مورد من و همراهانم نیز صادق است.

آیا شما با پیشنهادات ایشان برای پایان دادن به بحران سیاسی موافقید؟

کروبی: بله. بسیار زیاد

ایا نشانه ای وجود دارد که این پیشنهادات از سوی رژیم جدی گرفته شود؟

هنوز نشانه ای وجود ندارد.

در مورد آقای خاتمی چطور؟

کروبی: ایشان را کمتر از آقای موسوی می بینم.

چرا؟

دلیل خاصی ندارد. آقای خاتمی مثل ما بیانیه ای صادر نمی کند.

آقای رفسنجانی چطور؟ نقش ایشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

کروبی: ایشان باید در چارچوب خود مورد ارزیابی قرار گیرند. لطفی که ایشان به ما کرده این است که ما را محکوم نکرده هر چند تحت فشارهای زیادی برای این کار بوده است. اگر روزی اجماعی قرار باشد بدست آید ایشان نقش مهمی خواهند داشت. هیچ کس دیگری نمی تواند نقش ایشان را میان اصلاح طلبان و بنیادگرایان بازی کند به دلیل پیشینه اش در انقلاب و نقشی که در انتخاب رهبری فعلی داشته است. همچنین دو مقام مهم را نیز در دست دارد: مجمع تشخیص و ریاست خبرگان رهبری. او می تواند کارهایی انجام دهد که هیچ یک از نخبگان دو طرف نمی توانند.

آیا در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور خواهید یافت؟

کروبی: قطعا.

ممکن است مورد حمله قرار بگیرید. خودروی شما اخیرا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

کروبی: اصلا نمی ترسم. خیلی آرام بودم. اساسا از هر خطری در زندگی ام استقبال می کنم. دوست دارم مثل هر انسان دیگری زندگی کنم و وقتی پیر می شوی احساس می کنی که بیشتر به خانواده ات و فرزندانت وابسته ای. حتی این تیراندازی مانع نمی شود که من در میان مردم نروم و گاهی با ماشین ضد گلوله سفر نکنم چنان که گاهی همسرم شکایت می کند [خنده].

همیشه ممکن است خطری به زندگی شما وجود داشته باشد. همانگونه که می دانید خواهرزاده میر حسین موسوی اخیرا کشته شد. آیا ترسی از خانواده خود ندارید؟

کروبی: بدون اغراق می توانم بگویم که ترسی ندارم. این به دلیل این است که من قویا به عقایدم معتقدم. فرزندانم سن و سالی ازشان گذشته و ریش شان سفید شده است [خنده]. جوان ترین فرزندم ۳۱ ساله است. چه می توانم بکنم؟ بگذارم هر کسی را می خواهند بکشند؟

آخرین سوال. شما با طرح تجاوز و شکنجه در زندان ها طوفانی به پا کردید و تحت فشار زیادی قرار گرفتید. آیا تفاوتی ایجاد کرد؟

کروبی: زندانیان می گویند وضعیت شان بسیار بهتر شده است. احساس پشیمانی از طرح آن ندارم چرا که نگفتم که نظام بطور سیستماتیک چنین می کند. اما برخی بی دقتی هایی وجود داشت که می خواستم مانع آن شوم.

خلیج عربی و سرود شاهنشاهي رو بی خیال ، پرچم فرانسه رو بچسب!

خلیج عربی و سرود شاهنشاهي رو بی خیال ، پرچم فرانسه رو بچسب!

. مموتی در اجلاس جهانی معارفه مدیرعمله خبردرآری ایرنا پرچم فرانسه را ملی کرد. در این مراسم که پیام مموتی بزودی از طریق ماهواره امید در فضا برای فضانوردهای دشمن پخش می‌شود تصریح شد که دشمن از ابتدا با سبز کردن بالای میل پرچم سعی در تخریب چهره نظام داشت که با هوشیاری امام زمان گمنام نطفه خفه شد. در حال حاضر اصلاً مهم نیست که مموتی کجا و چگونه و برای چه و زیر چه عکس و تابلوئی لیکن همینکه یکجائی سه پایه و دوربین و خصوصاً پاکت نامه باشد تو سر کله زنان خودش را می‌رساند . به همین مناسبت گفته می‌شود خلیج عربی و سرود شاهنشاهی و پرچم فرانسه که خوب است ، دوربین که باشد فحش خواهر مادر هم که برای سخنران بنویسی احمدی نژاد فوراً همان زیر تابلو می‌نشیند در حالیکه عکس مروه الشربینی را نشان می‌دهد پیام ملت مظلوم فلسطین را به جهان می‌رساند.

. پس از جراحی موفق اقتصادی که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد قلیلی و آواره شدن بقیه شد و خصوصاً پس از حذف هیجان انگیز هرگونه صفر بعد از عدد روی اسکناس، خانواده های ایرانی خوشه بندی شدند. احمدی نژاد دو ساعت بعد از این خوشه بندی که بدلیل اقدامات فضائی چند سال اخیر شامل خوشه پروین هم می‌شود گفت یکی از پدران خود بنده در آرادان هم همیشه همینجوری همه چیز را خوشه بندی می‌کرد. اینطوری که بعد از درو سه خوشه شبدر سهم من، دو خوشه یونجه سهم داوود ، پروین هم هرچی از خوشه‌های ما اضافه می‌آمد برمیداشت می‌خورد خوشحال هم بود عین همین الآن. گفته می‌شود بدلیل مواضع شفاف هسته ای جمهوری اسلامی بسکه همه به بمب خوشه ای فکر می‌کنند به اقتصاد هم که می‌رسند طرحهای خوشه ای می‌دهند.

. دو تن از اعضاء مخوف سلطنت طلبهای بهائی وابسته به سازمان مجاهدین که قبل از انتخابات بدلیل اغتشاشات بعد از انتخابات دستگیر شده بودند جهت ترساندن ملت شهید پرور اعدام شدند. این درحالیست که اول قرار بود پنج نفر که در سی خرداد بدلیل اغتشاش ميدان امام حسین در شش بهمن دستگیر شده بودند اعدام بشوند که چون ممکن است بعداً در جریان بیست و دو بهمن یک اتفاقاتی بیفتد که اینها هنوز به آن اعتراف نکرده اند لذا حکم اجرا نشد . این عده که همچنان وجود دارند ولی اسم ندارند با امضاء و انگشت رضایت خود را از هرچه پیش آید خوش آید اعلام نموده مستندات مربوطه در آرشیو صدا سیما موجود است . در مورد آرش رحمانی گفته می‌شود چنانچه بجای پروین اردلان علی اکبر استاد اسدی وکیل مدافع می‌بود احتمالاً حکم مربوطه با شش ماه زندان و سه دفترچه غلط کردم گه خوردم رفع و رجوع میشد لیکن از آنجا که در پرونده های قوه مستقل دادگستری قاضی به کم کردن روی وکیل مدافع بیشتر از خود متهم اهمیت می‌دهد لذا جان اون مادرت یک نفر را اسم ببر که شیرین عبادی و پروین اردلان و امثالهم وکیل مدافعش بوده باشند یارو به کمتر از اعدام محکوم شده باشد!

عليرضا رضايي - خودنويس

۱۳۸۸/۱۱/۰۸

کسانی که بعد از مرگشان، دوباره میان مردم متولد می شوند

کسانی که بعد از مرگشان، دوباره میان مردم متولد می شوند


. ادامه راه سبز«ارس»: چهلمین روزِ درگذشتِ مجاهد نستوه آیت الله العظمی حسینعلی منتظری، پدر معنوی جنبش سبز که رحلتش نیز چون زیستنش حامی و گرمی بخش جنبش آزادیخواهانه مردم ایران است، فرصتی داد برای مرور کوتاهی بر حیات سیاسی پرُ برکت ایشان. حیاتی که به سبب تاثیرگذاری، در زمان جاری و ساری بوده و بنا به قول مرحوم دکتر علی شریعتی، برخی به سببِ رفتار و روشی که دارند، "بعد از مرگشان تازه در میان مردم جامعه متولد خواهند شد. "

سالهای مبارزه و زندان و تبعید

مرحوم آیت الله منتظری که دوران جوانی خود را در محضر آیت الله محمدحسین بروجردی، آیت الله روح الله خمینی و علامه محمدحسین طباطبایی تلمذ نموده و در عنفوان جوانی به درجه‌ اجتهاد رسیده بود و از مدرسان عالی رتبه حوزه قم محسوب می شد، چهار مرتبه در جریان مبارزات سیاسی قبل از انقلاب دستگیر و تبعید گردید و به دفعات زندگی مخفی و حبس های طولانی را تحمل نمود و مدتها زیر نظر ماموران حکومت وقت قرار داشت.

معظم له پیش از انقلاب از جمله نزدیکان آیت الله خمینی بود و در زمان تبعید رهبر فقید انقلاب به نجف، نماینده تام الاختیار وی در ایران شد.

آیت‌الله منتظری بدلیل ادامه فعالیتهای سیاسی در دورانی که به مسجد سلیمان، نجف آباد، طبس، خلخال و سقز تبعید شده بود، و همچنین ایراد نطقهای انتقادی، سال ۱۳۵۴ برای آخرین بار دستگیر و به تحمل ده سال حبس محکوم شد.

وی در زندان نیز همراه با آیت الله سید محمود طالقانی،‏ ‏مهدوی کنی، هاشمی رفسنجانی، لاهوتی و دیگران، دست به فعالیتهای اعتراضی مختلف از جمله برگزاری نماز جمعه انتقادی زدند.

این مجاهد نستوه، در جریان شدت یابی جنبش مردم و عقب‌نشینی حکومت پهلوی، در هشتم آبان ۱۳۵۷ همراه با گروه زیادی از زندانیان از حبس آزاد شد .

پیروزی انقلاب، بحث جانشینی، نظریه ولایت فقیه و آغاز بی مهری ها

آیت االه منتظری همزمان نقشی اساسی در تدوین قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایفا کرد و به تدریس و تصریح نظریه ولایت فقیه پرداخت. ایشان در این زمینه کتابی چهار جلدی تحت عنوان «مبانی فقهی حکومت اسلامی» منتشر نمود. البته معظم له از همان آغاز نظریه‏ ولایت فقیهِ مورد نظر خویش را صریحا مبتنی بر "مشروعیت حکومت از سوی مردم" اعلام کرد.

ایشان در پاییز 1367 در اعتراضی تاریخی به "اعدام‏ فله ای در زندانها و نحوه‏ برخورد با زندانیان سیاسی" با مقامات عالی رتبه نظام تقابل و چالش جدی پیدا کرد.

از اواسط دهه ۶۰ روند حملات به آیت الله منتظری شکل گرفت که نقطه آغاز آن به ظاهر ماجرای مهدی هاشمی (برادر داماد آیت الله منتظری) بود و در مورد اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ به اوج رسید.

ماجرای مک فارلین و افشاگری های مهدی هاشمی

در جریان افشای ماجرای ایران - کنترا یا مک‌فارلین، اعلام شد که ایران در اواسط دهه ۶۰ با از طریق اسرائیل با ایالات متحده معامله تسلیحاتی داشته تا پول فروش آن تسلیحات بطور پنهانی به چریکهای مخالف دولت نیکاراگوئه (کنتراها) داده شود. همچنین رابرت مک فارلین مشاور امنیت ملی ریگان در ماموریتی پنهانی به همراه یک کیک و یک انجیل امضا شده توسط ریگان به تهران سفر کرده تا از طریق فروش سلاح به ایران، از کمک ایرانیها برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان استفاده کند. مهدی هاشمی که بوسیله آیت الله امید نجف آبادی از این ماجرا مطلع شده بود، از طریق روزنامه لبنانی الشراع آنرا فاش ساخت که منجر به دستگیری هر دو و اعدامشان شد. آیت الله منتظری که مهدی هاشمی را در ماجرا بیگناه می‌دانست، به نشانه‌ اعتراض درس‌های خود را تعطیل کرد و تلاشهای ایشان برای جلوگیری از اعدام مهدی هاشمی بی نتیجه بود و هاشمی در سال ۱۳۶۶ اعدام شد.

تابستان پرالتهاب ۱۳۶۷

تابستان سال ۶۷ با اعدام ناگهانی زندانیان سیاسی در زندانهای کشور و اعتراض جدی آیت الله منتظری به این فاجعه، اختلافات میان ایشان و آیت الله خمینی به اوج خود رسید .

پس از اعتراضات مکرر آیت الله منتظری، نامه‌ای‏ در تاریخ هفتم فروردین ۶۸ از بیت رهبر فقید انقلاب به ایشان ارسال شد که معظم له نیز در جواب خواستار واگذاری رهبری به انتخاب مجلس خبرگان گردید. همزمان اعلام برکناری آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی‏ ‏رهبری (تحت عنوان استعفا) توسط رسانه‌ها منتشر شد و بدین ترتیب آیت الله منتظری که نتوانسته بود در برابر بیعدالتی ها سکوت کند و به قدرت آینده خود بیاندیشد، از مقام جانشینی رهبری عزل گردید.

بلافاصله بعد از این ابلاغ، دیوار و‏ ‏حصار اطراف بیت ایشان تخریب و نام و عکس‌ وی از کتب درسی و ‏ادارات دولتی و معابر عمومی محو و حذف شد. رساله ها و تألیفات‏ وی نیز جمع آوری و ممنوع شد و ‏تخریب‏ ‏شخصیت ایشان از طریق دو کتاب «رنجنامه» مرحوم سید احمد آقا خمینی و‏ ‏«خاطرات سیاسی» محمد محمدی ری شهری وزیر وقت اطلاعات و توهین در روزنامه‌ها و‏ ‏خطبه‌های نماز جمعه آغاز گردید؛ در حالیکه ایشان نه امکاناتی برای دفاع داشت و نه اینکه نشریه‌ای می توانست مقاله‌ای از وی‏ ‏بنویسد.

انتقاد از سیاست های امنیتی- نظامی رهبر جدید

اولین موضع گیری انتقادی آیت الله العظمی منتظری پس از انتصاب ناگهانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی خامنه ‌ای به آیت اللهی و رهبری جمهوری اسلامی، در اواخر سال ۱۳۶۸ و همزمان با مطرح شدن مسأله استقراض های خارجی بود. آیت الله ‏منتظری که ‏استقراض خارجی را "به ضرر مملکت" می دانست، پس از انتقاد خیرخواهانه اش مورد حمله ماموران لباس شخصی و تخریب تابلوی دفترش واقع شد.

آیت الله منتظری در ۲۱ بهمن ۷۱ و طی یک سخنرانی به مناسبت سالگرد پیروزی‏ ‏انقلاب، از جو پلیسی- امنیتی و حاکمیت ارعاب در جامعه انتقاد کرد . متعاقب این امر ماموران لباس شخصی در برابر بیت معظم له تجمع نموده و با پرتاب سنگ و اشیاء خطرناک، بلوا ایجاد کرده و به محل‏ ‏درس ایشان حمله نموده و شاگردان وی را مضروب و بازداشت‏ ‏کردند. شامگاه همان روز صدها تن از ماموران سپاه با‏ محاصره آن محل و ‏قطع برق و تلفن، اقدام به کندن درب‌ها به وسیله‏ ‏جرثقیل و شکستن شیشه‌های دفتر و حسینیه ایشان کردند.

ادامه بی حرمتی ها تا آغاز حصر خانگی

پس از به قدرت رسیدن سید محمد خاتمی و آغاز اصلاحات در سال ۷۶، آیت الله منتظری در پاییز همان سال سخنرانی مبسوطی به مناسبت 13 رجب زادروز ولادت امام علی (ع) پیرامون "استقلال قوای سه‌گانه، مسئول بودن کلیه افراد در برابر‏ ‏قانون و رد فراقانونی بودن رهبر و تأکید بر محدودیت قدرت وی طبق قانون اساسی، آزادی‏ ‏تشکل‌های حزبی و نیز عدم صلاحیت مقام رهبری برای تصدی مرجعیت تقلید" بیان نمود. بلافاصله نیروهای سپاه و بسیج به قم رفته، ضمن حمله به حسینیه ایشان و تخریب و اشغال آن، به‏ بیت و دفتر وی نیز رحم نکرده و همه چیز را به شکل مخروبه‌ ای ‏تبدیل نمودند، حتی قصد جان ایشان کردند. ‏درب‌های ورودی به منزل ایشان نیز جوش داده شد و‏ ‏تنها ورودی قسمت داخلی منزل ایشان باز ماند که آنجا نیز کیوسک سپاه به طور شبانه‌روزی مستقر گردید.

بدین ترتیب بیش از پنج سال و شش ماه، ایشان‏ ‏جز با فرزندان، خواهر، برادران و نوه‌هایش، با شخص دیگری‏ ‏اجازه ملاقات نداشت، حصر خانگی به دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی بدون طی مراحل قانونی و بر خلاف ضوابط شرعی و اخلاقی. معمار دوم جمهوری اسلامی به جرم انتقاد قانونی بطور غیر قانونی از سیاستهای نظامی که خود ساخته بود، در خانه اش محبوس شد.

کیوسک حصر ایشان در نیمه شب دهم بهمن ماه ۸۱ زمانی که سران نظام به شهادت تیم پزشکی اطمینان پیدا کردند که معظم له در شرف مرگند، برداشته شد، اما بعد از وزیدن نسیم آزادی بر ایشان، خداوند هفت سال دیگر به معظم له عمر داد.

پیامبر خدا هم ولایت مطلقه نداشت

این عالم ربانی در ۴ دی ماه سال گذشته از خودکامگی و استبداد شدیدا انتقاد کرده و خاطرنشان نمود "مسائلی مانند رابطه با آمریکا یا روابط سیاسی با کشورها علی الاصول در حوزه کاری ولی فقیه قرار نمی گیرد."

ایشان در همان جلسه خاطرنشان کرد "حتی پیامبر خدا هم ولایت مطلقه نداشت" و تاکید نمود "حتی قرآن به پیامبر دستور می دهد که باید طبق قانون اسلام رفتار کند، نه هر طور خواست."

تاکید بر حقوق شهروندان بهائی، نقد حمله به سفارت آمریکا و مسئله اتمی

سال گذشته و در پی افزایش فشار بر جامعه بهائیان، آیت الله العظمی منتظری بر حق شهروندی آنها – در عین اذعان به بطلان عقاید دینیشان - تأکید ورزیده و از سیاست های سرکوب علیه آنان انتقاد کرد. معظم له همچنین خاطرنشان نمود "بهائیان اهل این کشور بوده، حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندی برخوردار می باشند و باید از رافت اسلامیِ مورد تاکید قرآن و اولیا دین، بهره مند شوند."

آیت الله منتظری آبان امسال در پاسخ به سوالاتی پیرامون حمله به سفارت آمریکا (در سال ۵۸)، آنرا اقدامی نادرست ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت "اشغال سفارت آمریکا در بدو پیروزی انقلاب که مورد حمایت اکثر اقشار انقلابی و مرحوم امام خمینی بود، مورد تایید این جانب نیز بود؛ ولی با عوارض منفى و حساسیت شدیدى كه بین مردم آمریكا به‏ ‏وجود آورد كه هنوز آثار آن باقیست، معلوم شد كه كار درستى نبوده و‏ ‏اصولا سفارت یك كشور به منزله جزئى از آن كشور است و كشورى كه‏ ‏در حال جنگ رسمى با ما نبود اشغال سفارت آن به منزله اعلان جنگ با آن‏ ‏كشور است و كار صحیحى نمى باشد."

پاییز امسال نیز، آیت الله منتظری در پاسخ به پرسش یکی از شاگردانش، به کارگیری انرژی اتمی در فناوری های تسلیحاتی و ساختن سلاح های کشتار جمعی را "تهدیدی برای کشورهای جهان" و موجب بی اعتمادی آنها توصیف کرد و آنرا نادرست شمرد.

واکنش های مداوم به کودتای انتخاباتی

آیت الله العظمی منتظری بعد از انتخابات ریاست جمهوری و انجام تقلب فاحش و تضییع حقوق ملت، در روز سه شنبه ۲۶ خرداد با انتشار اطلاعیه ای متذکر شدند که نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری را "هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد و بر اساس شواهد موثق و مستند، دستکاری عمده ای در آرای مردم داده شده است". ایشان چند روز بعد در پاسخ به پرسشهای محسن کدیور خاطرنشان نمود "تصدی حکومت توسط مسئولانی که عدالت و امانتداری را از دست می دهند مشروعیت ندارد و حاکم جامعه که با احکام شرع، موازین عقل و میثاق های ملی عمدا مخالفت کند، جائر (ستمگر) است و ولایتش جائرانه است".

آیت الله منتظری در واکنش به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز از مقامات حکومت خواست پیرامون "اشتباهات انجام شده در حوادث اخیر"، از مردم کشور عذرخواهی کنند. ایشان در این زمینه خاطرنشان نمود "اینکه عده‌ای نسبت به حکومت خودی بوده‏ ‏و بتوانند به هر جنایتی دست زده، به خوابگاه دانشجویان حمله کرده و آنها‏ ‏را مورد ضرب و شتم قرار داده و از طبقه بالا به پایین پرتاب کنند و ‏قتل‌های زنجیره‌ای را انجام دهند و فرهیختگان ملت را وحشیانه ترور‏ ‏کنند و از مجازات مصون باشند، با هیچ دین و آئینی سازگار نیست."

آیت الله منتظری پس از سخنرانی رهبری در نماز جمعه جنجالی ۲۹ خرداد ماه ۸۸ و متعاقب آن سرکوب خونین مردم معترض، بیانیه ای صادر و خاطرنشان کرد "با حمایت قاطع از حرکتهای غیرخشونت بار ملت برای دفاع از حقوق حقه خود در چارچوب قانون متقن اساسی که جمهوریت را رکن اصلی نظام می‌داند، هرگونه اقدامی که منجر به ضرر غیر قابل جبران به جمهوریت نظام گردد را جایز نمی دانم و ضرب و شتم و کشتار ملت را مصداق بارز مخالفت با اصول اساسی اسلام و حاکمیت ملت بر سرنوشت خود دانسته و حرام شرعی اعلام می کنم."

ایشان در پاسخ به نامه اوایل مرداد ماه حدود هفتاد نفر از شخصیت های سیاسی و دانشگاهی ایران از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، که از مراجع تقلید در قبال سرکوب و شکنجه معترضان یاری خواسته بودند، به سران جمهوری اسلامی هشدار داد "از سرنوشت محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران درس عبرت بگیرید."

پدر معنوی جنبش سبز در اواخر امرداد ماه، نسبت به دادگاههای استالینی و پروژه های اعتراف گیری تلویزیونی از فعالان سیاسی، واکنش نشان داد و طی پیامی که در پایگاه اطلاع رسانی ایشان منتشر شد، برپایی آن دادگاهها را محکوم نموده و فرمایشی خواند و پخش آن مصاحبه ها از تلویزیون را نیز غیر شرعی و غیر اخلاقی اعلام کرد.

ایشان در اوایل شهریور ماه و در پاسخ به تعدادی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی که از مراجع خواستار واکنش شایسته شده بودند، خطاب به حاکمیت خاطرنشان کرد "اگر نظام قصد ندارد شیوه هایش را در برخورد با مخالفان عوض کند حداقل اذعان کند که این حکومت "نه جمهوری است و نه اسلامی و هیچ کس هم حق اعتراض و انتقاد ندارد."

معظم له اواخر شهریور و در ادامه سرکوب جنبش، از مراجع تقلید و روحانیون خواست تا برای دفاع از حقوق مردم، در تحولات جاری مداخله کنند. این مجاهد نستوه با بیان اینکه "از ستمهایی که تحت عنوان ولایت فقیه بر مردم می رود احساس شرمندگی می کنم"، خاطرنشان نمود "آنچه مشاهده می شود، در واقع حکومت ولایت نظامی است نه ولایت فقیه". پدر معنوی جنبش سبز در ادامه افزود "عجب اینکه حاکمیت با تکیه بر نیروی نظامی- انتظامی و کشیدن اسلحه بر روی مردم بی پناه و بی سلاح، آنان را شهید یا زندانی نموده و در نهایت مردم را محارب می نامند."

اواخر پاییز امسال و همزمان با روز جهانی حقوق بشر،گروهی از فعالان سیاسی و حقوق بشری آیت الله منتظری را تلاشگر حقوق بشر سال نام نهادند و تندیس حقوق بشر به وی اهدا نمودند.

دقیقا ۹ روز بعد، مجاهد نستوه زمان در سپیده دمان ۲۹ آذر ۸۸، به معبود شتافت و جنبش سبز را دچار غم فقدان خود نمود.

مقامات جمهوری اسلامی نه تنها اجازه انتشار مطلب در مورد ایشان و برگزاری آزادانه مراسم سومین و هفتم درگذشت معظم له را ندادند، بلکه در نقاط مختلف کشور به سوگواران ایشان حمله برده و ضمن دستگیری و ضرب و شتم و شلیک گلوله به حامیان جنبش سبز، وحشت خود را نیز از نام مرجع سبز به نمایش گذاشتند.

و اینک در آستانه چهلمین روز فقدان او هستیم که بسیاری از دوستداران، علاقمندان و شیفتگانش در زندان به سر می برند.

مجموع اتفاقات اخیر پیرامون پدر معنوی جتبش سبز، نشانگر همان سخن از «کویر» مرحوم دکتر علی شریعتی در مورد انسانهایی است که "حتی وقتی نیستند هم هستند."

جرس: حميد تكاپو

نماهنگی برای چهلمین روز از دست دادن پدر معنوی جنبش سبز، آیات ا... منتظری

نماهنگی برای چهلمین روز از دست دادن پدر معنوی جنبش سبز، آیات ا... منتظری

. ادامه راه سبز«ارس»: چهل روز گذشت از نبودنت، یادت اما چون سرو سبز است... چشمه اندیشه ات همچنان جاری است ... آینده رنگ تو را خواهد داشت:

هم سوخته شمع ما ، هم سوخته پروانه
تا سر به يدن باشد ، اين جامه كفن باشد

(با صداي کویتی پور)



مراسم اربعین آیت الله العظمی منتظری در نجف آباد برگزار شد

. ادامه راه سبز«ارس»: مراسم بزرگداشت چلهمین روز درگذشت آيت الله العظمی منتظري در نجف آباد از 8 صبح در مسجد بازار این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جرس، این مراسم با حضور طیف وسیعی از مردم نجف آباد و در حالی برگزار شد که بجز بانكها وآتش نشاني، سایر مراکز ، بازار ومغازه های این شهر جهت حضور در مراسم بزرگذاشت فقیه عالیقدر خود تعطیل بودند.

این در حالی بود که ماموران درخيابان مقابل مسجد از توقف ماشينها جلوگيري مي كردند وبه كسي اجازه پياده و سوار شدن درخبابان مقابل بازار نمي دادند.

نماهنگ ترانه "علي برخيز" - از عاشوراي خونين تا 22 بهمن سبز

نماهنگ ترانه "علي برخيز"
از عاشوراي سبز خونين مردم ايران تا 22 بهمن سبز
"با صداي آريا آرام نژاد"

(كليپ صوتي تصويري "علي برخيز")



(فايل صوتي: ترانه "علي برخير" بياد عاشوراي خونين مردم ايران)

دانلود mp3 "اينجا"